MÜTEŞABİH AYETLER
KUR”AN
بسم الله الرحمن الرحيم
Bu muazzam kitabı sana indiren odur . Onun birkısmı manaları kesin muhkem ayetlerdir. Kitabın özünü oluştururlar. Diğer bir kısımlarıda birden çok anlamlıdır Müteşabihattır.ama kalplerinde yamukluk bulunanlar fitne aramak ve keyiflerince yorumlamak için sadece bir den çok anlamlı (müteşabih ) olanların ardına düşerler.halbuki (Çok manalı olan ayetlerin) onun yorumunu tevilini ancak Allah bilir ilimde derinlik kazananlarda.(takva sahibi alimlerde) (inandık hepsi rabbimizden dir )derler. Bunları özü temiz olanlardan baş kası düşünemez.( AL-İ İMRAN suresi ayet7 )Bu ayeti kerimeden anlaşılan Kur”anı kerim de Allah(c.c) Manası çok açık harkesin anlayabileceği ayetlerle, sadece kendisinin yüce pey gamberinin birde ilimde derinleşmiş olarak bildirilen takva sahibi olanların anlayabileceği ayetler olduğunu bildiriyor.
Ayeti kerimenin manası çok açık . Kur”anı kerimin zahiri (açık) Batıni(gizli) manalarının olduğnu zahiri mananın muhkemat (muhkem kitabın özü) Müteşabihat ise kur”nın gizli manası (Akılla idraki mümkün olmayan yalnız hal ile allah (c.c) ın bilmesini istdiği takva sahiplerinin bileceği)dir Ayeti kerimede kesin bildirilen hüküm MUHKEM Ayetlere uyulmasıdır. çünki umumun çok derin ve gizli manaya ulaşa bilmesi zordur. Şunuda belirtmek gerekirki gizli manaya ulaşmak farz değildir, kuranın zahirine uygun yaşamak FARZ,dır buna çok dikkat edilmelidir.Çünki Allahu teala(c.c)kimseye kaldıramayacağı yükü yüklemez.
Buayeti kerimede kur”anın allah(c.c.) ın gizlediği hakkında youm yapılmaması emir edilmektedir onun için ne yüce peygamberimiz nede hal ehli Ashab nede onlardan sonraki hal ehli yorum yapmamış muhkem ayetlere inandıkları gibi inanmışlardır.Çünki bu ayetlerde Allah(c.c) tarafından gönderildiğinden zaten göndrenin her kelamı muhkemdir.Bize sadece inanmak düşer herşeyin en iyisini (alim )olan Allah(c.c) bilir. Müteşabihatın birde derin hikmeti vardır ki Buda kur”anın mucizesidir. Gerçek iman sahipleriyle münafıkları ayırdeder. casiye suresinin 23. ayetinde (Allah(c.c) kendisini bir bilgi dahilinde şaşırttığı) ayeti kerimede kur”ana inanmaynlrın Allah(c.c)bilgisi dahilinde şaşırtıldığını, buşaşıtmalarada,müteşabih ayetleri sebeb olarak göndermiştir. Çünki Allah(c.c) İSRA suresi 82. ayetinde (Biz kur”andan Mü”minlere bir şifa ve rahmet olan ayetleri kısım kısım indiririz.Zalimlerin inanmayanlarında kaybını azabını arttırırz)buyurmuştur.
Yüce peygamberimiz Hz. Aişe (r.a) ye müteşabih ehlinin sapık kimseler olduğunu onlardan sakınmasını emretmişlerdir( Sb.11. clt. 1684) Allah (c.c) ümmeti Muhammedi müteşabihin ardına düşümekten korusun.AMİN.
DEVAM EDECEK…